Translate

Blogiarkisto

Etsi blogista omalla hakunimikkeellä

sunnuntai 16. maaliskuuta 2014

Namaste!


Tässä seuraavassa otteessa olen avannut seksuaalisuuden käsitteitä kirjasta Seksiäly. Olen aiemminkin hieman kirjaa siteerannut vaan vielä löytyi mielestäni oleellisia asioita jaettavaksi. Kirjailijoilta Sheree Conrad ja Michael Milburn seuraavassa kirjasta:


Seksiäly muodostuu kolmesta osatekijästä, joihin jokaiseen liittyy erilaisia taitoja. Tiettyjä peruseroja löytyy niiden ihmisten välillä, joiden seksielämä on rikastuttava, ja niiden jotka pettyvät - ja jopa vahingoittuvat- kerta toisensa jälkeen. Seksuaalisesti älykkäät ihmiset toimivat eritavalla. Seksuaalinen älykkyys - ja parempi seksielämä- ei riipu onnesta, kauneudesta tai synnynnäisestä eroottisesta vetovoimasta. Se riippuu tietyistä taidoista, jotka voi oppia ja kehittää ja hallita ajan myötä yhä paremmin. Seksiäly on siis jotain sellaista, jota kuka tahansa voi hyvällä syyllä toivoa ja tavoitella. Seksiälyn kolme tärkeintä osatekijää ovat: (1) Tieto seksuaalisuudesta, (2) salaisen seksuaalisen minän tiedostaminen (3) kyky olla suhteessa toisiin ihmisiin. 

Seksuaalisuutta koskeva tieto

Yksi tärkeä seksuaalisesti älykkäiden ihmisten ominaisuus on, että heillä on oikeaa tieteellistä tietoa ihmisen seksuaalisuudesta ja he myös käyttävät tuota tietoa ratkaisujensa ja seksuaalisen toimintansa ohjaamisessa. Siten ensimmäinen askel seksiälyn lisäämisessä on hankkia todellista tietoa, joka voi toimia perustana uudenlaiselle toiminnalle. Tällaisen tiedon hankkiminen - ja soveltaminen käytäntöön- ei ole helppoa. Ensinnäkin se edellyttää sitä, että ihmiset oppivat huomaamaan ja asettamaan kyseenalaiseksi seksuaalisutta koskevia myyttejä, jotka ovat juurtuneet kulttuuriin.



Suuri osa seksuaalisista koskeviata käsityksistä perustuu väärään informaatioon, todentumattomiin oletuksiin, jopa taikauskoon, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tiedonmuruja noukitaan viihteestä, mediasta omasta lapsuudenkodista, uskonnollisilta auktoriteeteilta, tai asioita satutaan kuulemaan leikkikentällä tai pukuhuoneissa. Ennen kuin tunnistamme nämä myytit ja vapautamme itsemme niistä, emme todennäköisesti voi omaksua oikeampaa tietoa tai hyödyntää sitä. Nämä myytit ovat niin täysin juurtuneita kultttuuriimme, että niistä on tullut todentumaton uskomusjärjestelmä, jonka sisällä tietämättämme toteutamme seksielämäämme. Otetaan yksi esimerkki: myytti silmänräpäyksessä syntyvästä seksuaalisesta yhteydestä, kipinästä joka syttyy vaikka suuressa ihmisjoukossa, ja joka takaa sekä seksuaalisen täyttymyksen että täydellisen onnen. 

Monet käsittävät tällaisen välittömän ihastuksen merkiksi siitä, että toinen saattaa olla se oikea: Se, jota he ovat koko elämänsä odottaneet. Mutta seksuaalinen vetovoima ei välttämättä takaa onnea. Jos asiaan saa hiukan etäisyyttä, kykenee tarkastelemaan kriittisesti tällaista kulttuuriimme juurtunutta romanttista uskomusta, mikä auttaa tulemaan seksuaalisesti älykkäämmäksi ja löytämään aidosti tyydyttävän seksielämän. Kun pystymme vapautumaan seksiä koskevista myyteistä, pääsemme kiinni todelliseen tietoon, joka toimii käytännössä, ja joka voi todella parantaa seksielämäämme. Lisäksi tieto lisää itseluottamustamme ja itsetuntoamme. Toinen etu on se, että kun poistamme illuusion verhon elämästämme, voimme nähdä itsemme selvemmin. Kun meille avautuu todellinen seksuaalisuutemme, pystymme tarkastelemaan kriittisemmin median, perheemme ja yhteiskunnan viestejä, ja hallitsemaan itse omaa seksuaalisuttamme.

Tietoisuus salaisesta seksuaalisesta minästä

Kun olemme vapautuneet seksuaalisuutta koskevista myyteistä, jotka ympäröivät meitä, seuraava askel seksuaalisen älykkyyden lisäämisessä on tutustuminen omaan yksilölliseen seksuaalisuuteemme: mikä minua kiihottaa, mikä on minulle vaikeaa, ja mistä pidän. Seksuaalisesti älykkäät ihmiset tuntevat itsensä. He ymmärtävät omaa seksuaalista minäänsä, halujen, tarpeiden ja mieltymysten kuvioita, pelkoja ja riippuvuuksiaan, jotka ohjaavat heidän seksielämänsä. He huomaavat esimerkiksi sen, milloin heidän seksuaaliset halunsa toimivat korvikkeena emotionaalisille tarpeille, jotka todellisuudessa eivät ole seksuaalisia, esimerkiksi turvallisuuden tarpeille, vallan halulle tai itsetunnon puutteille. He tietävät, jos harrastavat seksiä vain yksinäisyyttään.

Salainen seksuaalinen minämme on valtavan arvokas osa persoonallisuuttamme. Se on kartta maisemaan, josta löytyvät tunnistamattomat toiveemme, tutkimattomat tunneristiriitamme, ja todentumattomat oletuksemme itsestämme ja omasta kehostamme. Kuten aiemmin todettiin, sen opastuksella voimme löytää tien terveempään ja onnellisempaan elämäään seksuaalisesti ja persoonallisesti. Seksuaalinen älykkyys tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että tiedämme mitä salaisella seksuaalisella minällä on meille kerrottavana. Se kertoo terveisiä, aidoista haluista kuin niiden hukkumisesta epätodellisiin median luomiin mielikuviin, negatiivisiin käsityksiin omasta kehosta, estoihin, jotka olemme oppineet kotona, ja muihin negatiivisiin viesteihin seksuaalisuudesta. Nämä ovat peräisin meitä ympäröivästä kulttuurista ja joskus omista vaikeista kokemuksistamme. 


Salaisessa seksuaalisessa minässämme on totuus, jonka avulla voimme vapautua tavoittelemaan entistä palkitsevampaa seksielämää. Seksuaaliset mieltymykset  perustuvat usein monimutkaiseen assosiaatioiden sekamelskaan, joka on rakentunut aikaisempien kokemustemme ja oppimisen kautta. Seksuaaliset halut voivat värittyä aikaisemmista kokemuksista ja tyydyttyättömistä emotionaalisista tarpeista tavalla, joka johtaa tuhoisiin seksuaalisuhteisiin. Oman seksuaalisuutemme tutkiminen voi poistaa seksuaalisen onnen esteitä ja paljastaa aidot halumme ja mieltymykset. Salaisen seksuaalisen minän tunteminen on seksuaalisen älykkyyden tärkein osa: jollemme tunne itseämme, emme voi toteuttaa käytännössä hankkimaamme tietellistä tietoa. Salainen seksuaalinen minä on myös avain sellaisten sosiaalsiten taitojen hankkimiseen, jotka ovat välttämättömiä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Tuntematta itseämme emme voi jakaa seksuaalisuuttamme kumppanin kanssa emmekä luoda tyydyttävää suhdetta.

Suhde toisiin

Rikastuttava seksuaalielämä edellyttää toista ihmistä. Tähän tarkoitukseen seksuaalisesti älykkäällä ihmisellä on erityisiä valmiuksia: sosiaalisia ja vuorovaikutuksellisia taitoja, joihin kuuluu kyky kertoa kumppanileen seksielämästään samoin kuin kyky ymmärtää kumppanin seksuaalista minää. Monille ihmisille on todella vaikeaa kerätä rohkeutta kertoa siihen, että uskaltaisi puhua kumppanilleen seksielämästään. Tämä on kuitenkin ratkaisevan tärkeääm. Useimmat ihmiset oppivat jo hyvin varhain omassa lapsuudenkodissaan, että seksistä ei saa puhua. Käsitys siitä, että omat seksuaaliset tunteemme ovat kirjaimellisesti sanoin kuvaamattomia, on este sille, että voisimme tunnistaa noita tunteita saati puhua niistä. Kun kerran saamme murrettua tuon hiljaisuuden lain ja avaudumme kumppanillemme, on tuo puhuminen tehokas väline. Sen avulla voi kyseenalaistaa seksuaalisia myyttejä, löytää omat seksuaaliset tunteensa ja tulla aidosti läheiseksi toisen kanssa. Seksuaalinen älykkyys tarkoittaa, että uskallamme rehellisesti nähdä, millaisia olemme partnerimme kanssa seksuaalisesti.



Kun kerran olet tutustunut seksuaaliseen minääsi, on äärimmäisen vapauttavaa ja rauhoittavaa jakaa se kumppaninsa kanssa. Jos olet setvimässä seksisuhdetta uudessa romanssissa, jakamassa ystäväsi kanssa hänen seksihuoliaan tai opettamassa lapsillesi miten hallita omaa seksuaalisuutta, seksuaalisista tunteista puhuminen on ratkaisevaa. Vain sitä kautta voimme tehdä viisaita ratkaisuja seksielämämme suhteen. Ratkaisuja, jotka ovat itsellemme oikeita ja samalla kunnioittavat toisia. Tutkimuksessamme paljastui, että seksistä puhuminen voi olla varsin luovaa ja parantavaa, varsinkin oman seksikumppanuksen kanssa. Toisaalta paljastui myös, miten paljon tuskaa ja huolia ihmiset voivat kerätä itseensä sillä, että eivät puhu kumppanileen seksuaalisista tarpeistaan ja tunteistaan.

Meidän pitäisi oppia puhumaan seksuaalisista tunteista samalla tavalla, kuin kerromme rakkaimmillemme emotionaalisista tunteistamme ja ristiriidoistamme. Jokaisella on seksuaalinen minä, johon täytyy tutustua ja jonka täytyy voida ilmaista itseään. Jos tukahdutamme ja kätkemme tämän osan itsestämme, seuraukset ovat yhtä tuhoisat kuin jos lukitsemme tunteemme sisällemme. Kadotamme tunteemme siitä, kuka olemme, ja elämästämme katoaa aitous ja intohimo. Seksuaalisesti älykkäillä ihmisillä on vuorovaikutustaitoja, joiden avulla he voivat puhua kumppanilleen seksuaalisista tarpeistaan ja kuvitella elävästi, miten heidän seksuaalinen toimintansa voi vaikuttaa kumppanin tunteisiin. He tietävät myös, miten kuunnella kumppaninsa seksuaalisia huolia, tarpeita ja epävärmuutta, ja miten osoittaa seksuaalista empatiaa kumppanilleen.


Tähän seuraavaan olen jälleen löytänyt otteita seksuaalisuudesta kirjailijalta Thomas Moore kirjasta Seksin sielu:

Ellemme ole täysin kadottaneet mielikuvitustamme, näemme vartaloa katsoessamme sielun ja rakastellessamme voimme tuntea kehon olevan tie kaikkein syvimmälle tunkeutuneisiin sielun mysteereihin. Joskus voi olla houkuttelevaa kuvitella, että rakastelu on pelkästään fyysistä. Silloin meidän ei tarvitsisi käsitellä tunteita, erilaisia ihmisiä eikä tekojen seuraamuksia. Saatamme pyrkiä välttelemään ihmissuhteissa aina esiin tulevia hankaluuksia ja etsiä helppoa seksiä ja "vapaata rakkautta". Saatamme kuvitella, kuinka miellyttävää olisi, jos seksiin ei liittyisi minkäänlaisia sitoumuksia, tuskallisia tuntemuksia, eroamisia ja jälleennäkemisiä. Sielulla on kuitenkin oma elämänsä ja tahtonsa. Se ei alistu manipulointiin. Yritys saada seksiä ilman sitoumuksia voi kostautua, ja jokin merkityksetön seikkailu voi panna tunne-elämämme sekaisin pitkäksi aikaa. 


Tämä ihmiskeho, jota olemme tottuneet pitämään erilaisten kemialisten aineiden, vipujen, pumppujen ja putkistojen muodostamana koneistona, onkin erittäin ilmaisukykyinen, hienovarainen ja vivahteikas kokonaisuus. Tämä keho on elävä, läpikuultava, runollinen ja täynnä merkityksiä, sen jokainen osa ja elin on ilmaisukykyinen ja läheisesti yhteydessä tuntemuksiin ja tunteisiin, kaiken lisäksi se on kaunis. Juuri tämä keho osallistuu seksiin, keho, joka on niin täynnä sielua, että kaikki yritykset kieltää sen merkitystasot kostautuvat aikanaan. Kehoa voi varmasti tutkia, mitata ja käsitellä hyvinkin tarkoituksenmukaisesti puhtaasti kemiallisella ja fysiologisella tasolla. Se on kuitenkin myös äärettömän paljon enemmän, ja voidaksemme ymmärtää sen seksuaalisuutta meidän on selvästi ylitettävä tieteen kuvittelukyky. 


Voimme kääntyä taiteilijoiden, runoilijoiden ja mystikkokirjailijoiden puoleen sekä tutkia uskonnollisia riittejä ja vertaiskuvia yrittäessämme muodostaa eheämmän kuvan kehon seksuaalisuudesta ja saada aavistuksen siitä äärettömästä määrästä erilaisia tapoja, joilla keho voi sitä ilmentää. Jotta voisimme vastaan ottaa tämän kirjan sanoman, meidäön tulisi luoopua tottumuksesta nähdä keho ja sen seksuaalisuus materialistisella tavalla ja oivallettava, niin syvällisesti kuin mahdollista, että ihmiskehoa ei voi olla olemassa ilman tunteita ja mielikuvitusta. Valtaosa ihmisen seksuaalisuudesta on materialistin näköpiirin ulkopuolella, ja juuri siellä on kokonainen seksuaalisten merkitysten maailma. Tyydytyksemme lähteet ja halujemme juuret löytyvät meidän omassa elämässämme toteuttamistamme seksuaalimyyteistä ja omista henkisistä asenteistamme, riippumatta siitä kuinka kehittyneitä ja tietoisia ne ovat. Samasta lähteestä löytyvät ongelmen ja täyttymättömien toivetten salaisuudet, tapa kasvattaa nuoria seksuaalisuuteen ja keinot sovittaa moraalin ja seksin sekä ruumiin ja hengen välinen ristiriita. 




Seuraaviin osiin olen koonnut ajatuksia seksuaalisuudesta opuksesta Haluttaako? Seksuaalisen halun ääriviivoja kirjailijalta Leena Härkönen. Hän on kirjassaan avannut käsitteitä osittain historiaalisesta näkökulmista.  Yhtenä osa-alueena kirjassa ilmenee se, että miten kukakin on vaikuttanut tämän päivän käsitteisiin seksuaalisuudesta. Kirjan painovuosi on 2007 Seuraavassa kirjasta siis:


Omasta halusta

Lääkäri kysyy: "Onko teillä libidoa?" Aamun tärkein kysymys on "saitko?" Mies elää puutteessa, kun akka ei anna. Nainen ajattelee, että taasko sietäis heittäytyä selälleen ja levittää jalat perhesovun säilyttämiseksi. Työpäivän jlkeen tekee mieli, toisinaan naitattaa, poikaystävä pihtaa ja perjantaina peitonalla panettaa. Joskus katoaa intohimo, ja sitten taas on kova seksin tarve. Hormonit joko hyrräävät tai eivät hyrrää. Vietti voi olla kadoksissa, yksinäiseen iskee kaipuu, sitten taas haluttaa, ja keväisin on kova kiima. Halusta riittää puhetta ja päiviteltävää. Mutta puhummeko oikeastaan samasta asiasta? Saammeko halusta kiinni?


Seksuaalinen halu on hyvin monimutkainen kudelma, joka muodostuu psyykkisistä, sosiaalisista, kulttuurisista, emotionaalisista ja hormonaalisista tekijöistä. Myös sukupuolella on merkitystä seksuaalisen halun kokemuksessa. Erityisesti naisen seksuaaliseen haluun suhtaudutaan edelleenkin hyvin ristiriitaisesti. Toisaalta sitä ei ole ollut olemassakaan tai sen on ajateltu olevan samanlainen kuin miehillä, ja toisaalta naisen nautintoa on häpäisty, kahlittu ja kontrolloitu jopa hyvinkin väkivaltaisilla menetelmillä. Seksuaalinen halu on ollut luonnostaan miehelle kuuluva ominaisuus. Miehen seksuaalinen halu on nähty voimakkaana, pakottavana tarpeena ja viettinä, joka miehen tulisi saada aika ajoin tyydyttää. Jos on seksuaalisesti suuntautunut jotenkin muuten kuin heteroseksuaaliseen käyttäytymiseen, saattaa halusta tulla erityisen ongelmallista.


Seksuaalisuudet ja identiteetit

Seksuaalinen halu määrittää sekä yksilön että yhteisön erilaisia identiteettejä. Halu ei ole pelkkä tunne vaan kulttuurisiin kategorioihin sijoitettu ilmiö. Siihen, mitä ja ketä ihminen haluaa, liittyy hyvin monenlaisia asioita. Identiteetti on ihmisen henkilökohtainen kokemus omasta itsestä suhteessa muihin ihmisiin. Identiteetti voidaan jakaa henkilökohtaiseen ja sosiaaliseen identiteettiin. Henkilökohtainen identiteetti on oman ainutkertaisuuden tunnistamista ja nähdyksi tulemista omana yksilönä. Sosiaalinen identiteetti muodostuu samaistumisesta erilaisiin sosiaalisiin luokkiin taikka ryhmiin. Seksuaalisella halulla ja sen suuntaumuksella voi olla vaikutuksia esimerkiksi ihmisen elämän tapaan, alakulttuuriin, sosiaaliseen piiriin ja suhteisiin, polittiisiin näkemyksiin, yhteiskunnalliseen asemaan ja oikeuksiin. Identiteettiin liittyy läheisesti käsitys omasta sukupuolesta, siitä mihin sukupuoleen tunnen sisäisesti kuuluvani ja mihin sukupuoleen kuulun suhteessa toisiin ihmisiin. 








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti