Seksi Vs Rakastelu
Niin pitkälle kuin minä olen käsitteitä kuten seksi ja rakastelu tähän mennessä tutkinut ja ymmärtänyt sekä sisäistänyt niin seksi on vain oman edun tavoittelua. Seksipartnerin halut ja toiveet jäävät siis vähemmälle. Seksi on omien seksuaalisten himojen täyttämistä hetkellisen lihallisen nautinnon tähden. Eli seksissä mielestäni tavoite on hetken huuman tuottamassa nautinnossa kun rakastelu taas vie todelliseen läsnäolemiseen toisen kanssa. Siinä tiedostetaan se käytännön suoma mahdollisuus todelliseen syvempään yhteyteen toisen ihmisen kanssa. Eli päästään muotojen tuolle puolen todelliseen kanssakäymiseen. Rakastelussa suodaan seksuaalisten tuntemusten aistiminen vapaammin sekä niiden tuntemuksien pohjalta keskustellaan avoimen rehellisesti ja toisen sekä omien mielihalujen kunnioittaminen on tässä kanssakäymisen muodossa aidosti läsnä.
Tästä eteen päin olen havainnollistanut seksin ja rakastelun käsitteitä muutamin ottein eri kirjailijoilta aihetta lähestyäkseni hieman eri lähtökohdista. Aloitan kirjasta nimeltä Seksiäly on aivan varmaa se, että tässä kirjassa on varmasti paljon muutakin hyödyllistä tietoa jaettavaksi vaan kerron tällä kertaa nämä otteet. Kirjailijoina tässä opuksessa ovat Sheree Conrad ja Michael Milburn. Seuraavassa kirjasta:
Seksin aloittaminen varhain
Olisi ihme, jos joku olisi ensimmäisen seksikokemuksensa aikaan kovin älykäs seksuaalisesti; seksuaaliseen älykkyyteen kuuluu niin monia asioita. Näitä ovat median myyttien kyseenalaistaminen ja tieteellisen tiedon omaksuminen niiden sijaan, omaan seksuaalisen minän tunteminen ja kyky puhua seksipartnerille tarpeistaan, toiveistaan ja peloistaan. Seksuaalinen älykkyys kehittyy ajan myötä, kokemusten ja itsetiedostamisen myötä. Ei ole yllättävää, että nuoruusikäiset ryhtyvät seksiin ilman, että heillä on ihmisen seksuaalisuudesta tai saatikka itsestään sellaista tietoa, joka auttaisi heidät valitsemaan ensimmäistä seksikokemustaan varten oikean ihmisen, paikan ja ajan. Ottaen huomioon kaikki kielteiset vaikutukset, joita ihmiset imevät itseensä kotona, kirkossa, ja mediasta, sekä nuoruuden kypsymättömyyden, ei ole yllättävää, että monien ensimmäinen seksikokemus on sattumanvarainen tapahtuma. Siihen ryhdytään puhumatta siitä kumppanin kanssa etukäteen, pohtimatta onko silloin seksille oikea aika ja ilman juuri mitään todellista tietoa ihmisen seksuaalisuudesta.
Todennäköisesti myös monien ensimmäinen seksikokemus tapahtuu vääristä motiiveista: halutaan kapinoida liian ankaria vanhempia vastaan, haetaan seksikumppanilta rakkautta, koska vanhemmat eivät ole käytettävissä, taivutaan kavereiden painostuksesta oman maskuliinisuuden tai feminisyyden todistamiseksi jne. Monet ihmiset ryhtyvät ensimmäiseen seksikokemukseensa ilman mitään ohjausta - ja oppivat kipeästi erehdyksen kautta samaan tapaan kuin se, joka oppii kokeilemalla, ettei kissaa saa nostaa hännästä. Kun ihmisen ensimmäinen seksuaalinen kokemus on kielteinen - kuten lähes 30 prosentilla vastaajistamme - se voi luoda kipeitä mielleyhtymiä ja aiheuttaa paljon ongelmia, jotka johtavat osaltaan seksuaalisiin toimintahäiriöihin myöhemmissä ihmissuhteissa. Jos tuo ensimmäinen kokemus taas on myönteinen, se johtaa meidät oikealle tielle kohti seksuaalista älykkykkyyttä.
Ihmiset tuovat ensimmäiseen seksikokemukseen mukanaan sen tiedon, mitä ovat siihen mennessä seksuaalisuudesta hankkineet. Se perustuu vanhempien kertomaan, koulun ja uskonnon seksiopetukseen sekä median viesteihin. Kaiken tämän summa on yleensä kielteinen. Tullaksemme seksuaalisesti älykkäiksi meidän täytyy tutkia rehellisesti aitoja halujamme ja pohtia, miten kielteiset viestit - perheeltä, uskonnolta tai ympäröivältä kulttuurilta - saattavat aiheuttaa häpeää ja pelkoja sekä synnyttää hiljaisuuden, joka jättää meidät yksin noiden tunteidemme kanssa. Yhtä tärkeätä kuin on tunnistaa lapsuuden perheen verhotut viestit, on myös tunnistaa mahdolliset uskonnollisesta kasvatuksesta saadut verhotut seksuaalisuutta koskevat käsitykset.
Median seksimyytit
Median seksuaalisuutta koskevien kuvien asettaminen oikeaan perspektiiviin on kenties suurimpia yksittäisiä seksuaalisen älykkyyden haasteita. Aivan liian usein viihde tarjoaa seksuaalisuudesta väärän kuvan, joilla saatta olla negatiivinen vaikutus siihen, miten ihmiset arvioivat omaa kehoaan ja ulkonäköään, ja siihen miten he kohtelevat toisiaan seksuaalisesti.Mikä on normaalia?
Kumppanin seksuaalisuuden tunteminen ja hyväksyminen. Seksuaalinen älykkyys merkitsee sitä, että uskaltaa tutkia omaa seksuaalisuuttaan ja olla avoin kumppanin seksuaalisuudelle. Aina se ei ole helppoa. Seksuaalisesti älykästä on esimerkiksi se, että keskittyy vähemmän seksuaaliseen käyttäytymiseen sinänsä, ja enemmän tunteisiin, uskomuksiin ja mielleyhtymiin, joita tuo käyttäytyminen herättää meissä ja kumppanissamme. Seksuaalinen onnellisuus ei riipu niin paljon siitä, mitä sängyssä teemme, kuin siitä, mitä se meille merkitsee. Hyvä keino vähentää monen seksuaalisuudesta tuntemaa häpeää on luoda katsaus, siihen miten moninaista inhimillinen seksuaalinen käyttäytyminen todellisuudessa on. Sen tajuaminen, että on vain vähän asioita, joita ihmiset eivät ole kokeilleet tai ajatelleet kokeilla, helpottaa omia häpeän tunteitaan.
Seksuaalisen minän löytäminen menneeseen katsomalla. Sallimmeko itsemme tulla sinuiksi oman suksuaalisuutemme kanssa - vai yritämmekö koko elämämme ajan olla sitä, minkä uskomme "normaaliksi" - riippuu paljolti siitä, millaisia ovat olleet varhaisimmat seksuaaliset kokemuksemme. Yksilölliset seksuaaliset reaktiot ovat paljolti opittuja. Biologia ei riitä selittämää, miksi tietyt yksityiskohdat kiihottavat jotakin ihmistä. Tietyn seksuaaliaktin merkityksen määräävät kaikki ne mielleyhtymät, jotka ihminen kokee voimakkaan mielihyvän, tilanteen ja siihen liittyvien ihmisten välillä. Tietyn yksilön tietylle seksuaaliaktille antaman merkityksen voi joskus johtaa takaisin aikaisempiin kokemuksiin- sellaisiin, jotka ovat jättäneet pitkäaikaiset kielteiset vaikutukset kykyymme nauttia seksistä. Siitä syystä jokaisen, joka haluaa tutustua salaiseen seksuaaliseen minäänsä, on katsottava omaan menneisyyteensä.
Siinä, tunteeko ihminen olevansa sinut oman seksuaalisuutensa kanssa, ei välttämättä ole niin olennaista, mitä muut ihmiset tekvät tai tuntevat ja kulkeeko oma seksuaalisuus samoja polkuja. Olennaista on, mitä tietty seksualinen toiminta merkitsee sinulle itsellesi. Seksuaalisesti älykkäät ihmiset oppivat tutkimaan seksuaalista historiaansa tarkkaan ja selvittämään, miten heidän saamansa opetukset ja hankkimansa uskomukset vaikuttavat nykyisiin seksuaalisiin tunteisiin ja seuhteeseen. Kun pääsemme selville niistä yksilöllisistä mielleyhtymistä - myönteisistä ja kielteisistä merkityksistä- joita liitämme erilaisiin seksuaalisiin toimintoihin, voimme laajentaa seksuaalista repertuaariamme ja saada rikkaamman tyydyttävämmän seksielämän. (Hieman lisää kirjasta ja aiheesta tässä)
Aiheesta muualla
onko-sinulla-seksialya/elokuvat/on_demand/sexual_intelligence_seksialy_video
Seuraavaan olen kerännyt muutaman otteen kirjasta nimeltä Seksin sielu kirjailijalta Thomas Moore muuan oma kommentti jälleen suluissa. Seuraavassa kirjasta:
Syvän sieluntäyteisen seksuaalisuuden edellytys on sielun ja kehon sopusointu, jonka saavuttaaksemme meidän tulisi ensi töiksemme löytää uudelleen ihmiskehon erottisuuden voima ja arvo. Meille saattaa valjeta mitä karuimmalla tavalla, että koska historiallisesti ja psykologisesti toisistaan on erotettu keho ja henki, aistillisuus ja aistimaailman ylittäminen, halut ja hyve, voi seurauksena olla neuroosi sielun häiriötila. Filosofinen kannanotto tai vallitseva kulttuuri eivät aiheuta erottelua, eikä se myöskään ole henkisen elämän kannalta välttämätöntä. Sitä tapahtuu monin tavoin uskonnon piirissä ja sen ulkopuolella monenlaisissa henkisen elämän harjoitusmuodoissa ja muunlaisissa omistautumisen muodoissa, kuten liike-elämässä ja politiikassa.
Tämä kahtiajako on syvällä nykyiaikaisen läntisen kulttuurin perustassa ja myös meidän kaikkien sydämissä, missä se myrkyttää avioliittoamme ja sukupuolielämäämme. Sielun ja ruumiin vastakkain asettelu on kuitenkin turhaa ja vaikuttaa tarpeettomasti kaikkiin nykyelämän puoliin, niin meidän omaan henkiseen vakauteemme kuin siltojen rakentamiseenkin. Löytääksemme seksinsielun meidän on irrotettava se nykyaikaisten filosofioiden avulla luodusta materiaalisesta kehosta ja liitettävä takaisin mielikuvituksen hienovaraiseen, fantasian täyttämään, runojen ja myyttien kuvaamaan ihmiskehoon. Ruumis ja henki liittoutuvat sielun kappelissa. Ne liittoutuvat jokaisen päivän jokaisella minuutilla, kaikessa toiminnassa ja toimettomuudessa, kaikissa ajatuksissa ja kaikissa teoissa - tai sitten eivät liittoudu ollenkaan.
Mikäli ne eivät liittoudu emme voi tuntea seksuaalisuutta, jossa on sielu ja silloin seksuaalisuutemme jää epätäydelliseksi ja vain inhimilliseksi. Seksin sielua emme löydä ihmiskehoa henkistämällä, vaan alkamalla ymmärtää sen mysteerejä sekä uskaltamalla antautua sen aistillisuudelle. Arkkityyppinen ihmiskauneus hehkuu jokaisesta ihmiskehosta ja kaikista kasvoista, erityisesti rakastuneiden tai vanhempien silmiin, ja juuri tuo kauneus kaikessa viattelevyydessään on osa sielun elämää. (Tähän voin kyllä yhtyä myös omista kokemuksistani päin. Eräällä tavalla olen avautunut näkemään kauneutta jokaisessa ihmisessä heidän kasvoiltaan ja olemuspuolissaan. Sekä varsinkin se todellakin hehkuu äidin rakkaudesta omaa lastaan kohtaan. Mitkä sinänsä on minusta todella hieno asia sen kaikissa puolissaan. Eli siinä että olen avautunut sille, sekä se että se hehkuu jokaisen kasvoilta tai olemuksessa. Mielestäni voin sanoa vilpittömän sydämeni pohjalta, että jokaisessa hetkessä, asiassa, tapahtumassa ja ihmisessä on kauneutta ja rakkautta siihen sisältyy tosin se, että etsin niitä asioita ensin ja tässä taas kiteytyy se seikka, että se mihin kiinnität huomiosi niin se kasvaa).
Kauneus on sielun säteilyä, joka näkyy kasvojen ilmeissä, synnynnäisessä kasvojen muodossa tai vuosien kokemusten muovaamassa ulkonäössä. Kauneus on osa seksuaalisuutta, se ei ole tietty fyysinen ominaisuus, vaan vetovoiman halun ja nautinnon tulos. Voimme erottaa noiden säteiden näkymättömän loisteen viehättävillä kasvoilla, olkoonkin että samat kasvot voivat olla jonkun toisen mielestä mitään sanomattomat ja yleisen mielipiteen mukaan jopa tylsät. Voimme joutua noiden kasvojen pauloihin niin, ettemme kykene ajattelemaan mitään muuta ja toivomme ainoastaa, että kasvoja ei riistetä pois meidän näkyvistämme - niin voimakasta ja merkityksellistä on niiden kauneus. Sielun kauneus havaitaan aistein vaan silti se on ajatonta. Seksissä kasvojen säteily on keskeisessä asemasa - mikä tuon säteilyn lähde sitten onkaan - jopa siinä määrin, että hurman hetkellä ihminen voi katsoa kumppaniaan ja nähdä vilaukselta itsenä Afroditen, joka ei ole enää naamioituneena samaaan vuoteeseen pujahtaneeksi ihmiseksi.
Seksin keskeinen päämäärä saattaakin olla tällainen jumalalliselle tasolle katoaminen, jolloin ihmisrakastaja houkuttelee hetkeksi esiin jumalaisen kauneuden ja muuttaa siten rakastelun todelliseksi rituaaliksi. Voi olla, että sitä mitä kutsutaan "hyväksi seksiksi", ei ole vähempää kuin ajaton riitti, joka suoritetaan niin vaikuttavasti, että Afroditen henki saapuu paikalle ja lumoaa rakastavaiset. D. W. Lawrence, joka oli hyvin tietoinen tästä jumalaisen seksuaalisuuden mysteeristä kirjoitti: Mitä hyvää on miehessä ellei hänsessä ole välähdystä jumalasta? Ja mitä hyvää on naisessa ellei hänessä ole välähdystä jonkinlaisesta jumalattaresta?
Tämän määritelmän mukaan kuka tahansa ja jokainen voi olla kaunis. Kenties vain rakastaja voin nähdä sielun kauneuden heijastuvan rakastetun kasvoissa tai vartalossa, mutta silloinkin tuo kauneus on todellista ja tärkeä osa rakastelua. Se on merkki siitä, että venusta on kutsuttu ja hän on vastannut kutsuun. Ja kuten muinaiset roomalaiset sanoivat, hän on seksuaalisuuden sine qua non- ilman häntä ei ole seksuaalisuutta. Hän antaa uuden merkityksen sanalle nymfomania, jonka voimme määäritellä eroottiseksi hulluudeksi tai kiihkoksi, kuten Platon ja hänen seuraajansa sen tekivät. Nymfo-mania synnyttää muuntuneen tietoisuuden tilan, jossa onnistumme näkemään miehen tai naisen kehossa nymfin, jonkatehtävä on sulostuttaa elämää aistillisilla ja seksuaalisilla ihmeillä.
Seuraavaan olen koonnut pieniä pätkäi sellaiselta kirjailijalta kuin Osho tämä on poimittu opuksesta nimeltä Meditaatio -ainoa tie vapauteen seuraavassa kirjasta:
Värise seksienergiassa
Shiva sanoo: Kun sellaisessa syleilyssä aistisi värisevät kuin lehdet, uppoudu tähän värinään.
"Kun sellaisessa syleilyssä", niin syvässä yhteydessä rakastettuusi tai rakastajaasi, "aistisi värisevät kuin lehdet, uppoudu tähän värinään." Ihmisistä on tullut hyvin pelokkaita: rakastellessamme emme anna vartalomme juurikaan liikkua, sillä jos vartalomme saa liikkua vapaasti, yhdyntä leviää kaikkialle kehoomme. Voimme hallita sitä, kun se keskittyy vain seksikeskukseemme. Mieli voi säilyttää kontrollin. Kun se leviää kaikkialle kehoomme, emme voi kontrolloida sitä. Alat ehkä vapista tai huutaa etkä voi kontrolloida kehoasi, kun se saa hallinnan. Me tukahdutamme liikkeitä. Kaikkialla maailmassa etenkin naisten kehonliikkeet tukahdutetaan. Naisista tulee aivan kuin eläviä ruumiita. Jos heille tekee jotakin, he eivät tee vuorostaan mitään. He ovat vain passiivisia kumppaneita. Miksi on näin? Miksi kaikkialla maailmassa miehet painostavat naisia tällä tavoin? Siihen sisältyy pelkoa - sillä kun naisen vartalo kerran saa vallan, miehen on hyvin vaikea tyydyttää häntä, koska nainen voi saada useita orgasmeja peräkkäin; mies ei. Mies voi saada vain yhden orgasmin, nainen useita.
Kaikki naiset voivat saada vähintään kolme orgasmia peräjälkeen, mutta mies voi saada vain yhden. Ja miehen orgasmin kiihottamana on valmis uusiin orgasmeihin. Silloin tulee vaikeuksia. Mikäs silloin neuvoksi? Anna kehosi vapista! Värise! Anna ruumiisi joka solun tanssia; antakaa molemmat sen tapahtua. Rakastettusi tanssii myös, joka solu värisee. Ainoastaan silloin voitte molemmat kohdata, eikä tämä kohtaaminen ole psykologista. Silloin bioenergianne kohtaavat. Väriseminen on aivan ihanaa, sillä kun värisette yhdynnässä, energia alkaa virrata kaikkialla kehossa. Kehon jokainen solu osallistuu siihen. Kaikki solut heräävät eloon, sillä jokainen solu on sukusolu, seksuaalisesti latautunut. Kun synnyut, kaksi sukusolua kohtasi, ja olemuksesi muotoutui, kehosi luotiin. Nuo kaksi sukusolua ovat kaikkialla kehossasi. Ne ovat jakautuneet, ja jakautuneet ja jakautuneet, mutta alkuperäisenä yksikkönäsi säilyy sukusolu.
Kun koko kehosi vapisee, kyseessä ei ole ainoastaan sinun ja rakastettusi kohtaaminen. Myös kehosi vastakkaiset solut kohtaavat toisensa. Tämä vapiseminen osoittaa sen. Se näyttää eläimelliseltä, mutta ihminen on eläin, eikä siinä ole mitään väärää. Uppoudu värinään, vapinaan, äläkä jää erilliseksi. Älä ole pelkkä katsoja, sillä mieli tahtoo olla katsoja. Älä jää ulkopuolelle! Ole värinä, muutu värinäksi. Unohda kaikki ja muutu värinäksi. Ei ole ainoastaan niin, että ruumiisi värisee: SINÄ väriset, sinun koko olemuksesi värisee. Sinusta tulee värinä itse. Silloin ei ole vain kahta kehoa, kahta mieltä. Alussa on kaksi värisevää energiaa ja lopussa vain yksi energiakehä- ei kahta. Mitä tässä energiakehässä tapahtuu?
Ensinnäkin olet osa kaikkeutta - et osa yhteiskunnan normeja, vaan osa kaikkeutta. Olet osa koko kosmosta. Siinä värinässä olet osa kosmosta. Tuo hetki on suuren luomisen hetki. Kehonne ovat lakanneet olemasta pelkkää lihaa ja verta. Olette saavuttaneet ikään kuin nestemäisen olotilan - te virtaatte toisiinne. Mieli on hävinnyt, hajanaisuus on tipotiessään. Olette saavuttaneet ykseyden. Tämä on advaita: tämä on ykseyttä. Ellet voi tuntea tätä ykseyttä, silloin kaikki filosofiat ykseydestä ovat turhia. Ne ovat pelkkiä sanoja. Vasta kun tunnet tämän ykseyden hetken, voit ymmärtää upanishadit. Vasta sitten voit ymmärtää mystiikkaa - mitä tarkoitetaan, kun puhutaan kosmisesta ykseydestä, kaikkeudesta. Silloin et ole erillään maailmasta, et ole muukalainen. Silloin olemassaolosta tulee kotisi. Ja kun tunnet: "Nyt olen perillä olemassaolossa," kaikki huolet häipyvät. Silloin ei ole ahdistusta, taistelua tai ristiriitaa. Tätä Lao-Tse kutsuu taoksi ja Shankara advaitaksi. Voit valita sille oman sanasi, mutta syvän rakastavan syleilyn kautta se on helppo tuntea. Ole elävä, värise ja muutu pelkäksi värinäksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti